اگر «لیست بیمه» شما رد نشده باشد، چه می کنید؟

راهنما 1398/05/14 1398/05/14


در جامعه کارگری ما، کم نیستند افرادی که دارای نقص سوابق بیمه هستند؛ کسانی که مدتی در کارگاهی به کار اشتغال داشته اند، اما نام آنها، به دلایل مختلف، در لیست بیمه نیامده است و درنتیجه، برای آن بازه کاری، فاقد سابقه هستند. نادیده گرفتن این سوابق، ممکن است در سنین جوانی، برای کارگر مشکلی ایجاد نکند، اما همین که پا به سن گذاشت و خواست وارد مرحله بازنشستگی شود یا خدای نکرده، بر اثر اتفاقی ازکارافتاده شد یا زبانم لال!، دار فانی را وداع گفت و بازماندگانش خواستند از مزایای مستمری بازماندگان استفاده کنند، ارزش فراوانی پیدا می کند. بنابراین، به نقص سوابق بیمه، بی توجه نباشید و با بی خیالی از کنار آن نگذرید؛ یک روز هم، یک روز است! اگر شما هم در زمره ی افرادی هستید که سوابق بیمه ناقصی دارند و کارفرما، لیست بیمه آنها را مرتب رد نکرده است، با ما در این نوشتار همراه شوید تا فرایند احیای سوابق بیمه را یاد بگیرید.

مدرک جمع کنید

مطرح کردن ادعا، بدون ارائه مدرک مستدل، امکان ندارد. وقتی قرار است ادعای سوابق بیمه را مطرح کنید، سازمان تأمین اجتماعی برای آغاز فرایند اداری مربوط، از شما مدارک معتبر می خواهد. این مدارک عبارتند از:

  1. حکم استخدامی، ارتقای شغلی، تغییر سمت در دوره مورد ادعا؛
  2. فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی که مربوط به واریز و دریافت حقوق فرد باشد؛
  3. گواهی بانک مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی طبق لیست های حقوقی کارفرما؛
  4. کارت افتتاح حساب بانکی برای دریافت حقوق از کارفرما؛
  5. لیست های حقوق کارگاه؛
  6. دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوط؛
  7. لیست های حقوق کارگاه، منضم به اظهارنامه مالیاتی که به تأیید اداره دارایی مربوط رسیده است؛
  8. کارت های حضور و غیاب یا ورود و خروج یا دفاتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه؛
  9. آرای هیأت های تشخیص و حل اختلاف قانون کار (در صورتی که در زمان قطع رابطه با کارگاه مدنظر صادر شده باشند.)؛
  10. کارت بهداشتی صادره از سوی اداره بهداشت محیط کار؛
  11. استشهاد محیط کارگاه.

به نظر می رسد اسناد اثبات کننده ادعای سوابق بیمه، محدود به موارد یازده گانه نباشد و فرد مدعی بتواند در صورت دارابودن سندی، غیر از این موارد که اثبات کننده ادعای اوست، برای احقاق حق خود اقدام کند. شعب سازمان تأمین اجتماعی پس از دریافت مدارک، برای بررسی دقیق آنها اقدام می کنند. در صورتی که اسناد هویتی فرد مدعی سوابق، دارای ایرادات سجلی، مانند تطبیق نداشتن مشخصات دفترچه بیمه با شناسنامه باشد، لازم است ابتدا اصلاحات لازم در اسناد فرد متقاضی انجام و بعد، مراحل بررسی آغاز شود.

فرم های مربوط را پُر کنید

بعد از آن که مدارکتان را تکمیل کردید، با آرامش و حواسِ جمع، به شعبه سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنید و از مسئول مربوط بخواهید که فرم های لازم را برای طرح ادعای سابقه، در اختیار شما قرار دهد. فراموش نکنید که رسیدگی به این درخواست، زمان بر است و امکان دارد زیاد طول بکشد؛ بنابراین خونسرد باشید و از خودتان کم طاقتی بروز ندهید. فراموش نکنید که در روند بررسی ادعای سوابق، اولویت با درخواست کسانی است که در آستانه بازنشستگی قرار دارند یا به دلیلی ازکارافتاده شده اند یا قرار است برای آنها مستمری بازماندگان برقرار شود.

ضرورت توجه به یک نکته

معمولاً در بررسی ادعای سابقه بیمه، کارفرمایان سعی می کنند با ارائه ادله ای، موضوع طرح ادعای سوابق بیمه از سوی شما را، کأن لم یکن کنند. به عنوان مثال، ممکن است در دوره مورد ادعای فرد درخواست کننده، کارگاه تعطیل بوده باشد و کارفرما، با فرض عدم فعالیت و اشتغال کارگر، منکر سابقه بیمه وی در دوره تعطیلی کارگاه شود. با وجود این که ادعای اشتغال نداشتن در زمان تعطیلی کارگاه، می تواند درست باشد، اما ممکن است این تعطیلی به استناد موادی از قانون اتفاق افتاده باشد که در آن، حق کارگر برای دریافت مزد محفوظ است. به عنوان نمونه، ممکن است تعطیلی کارگاه به استناد ماده 105 قانون کار و با نظر کارشناس بهداشت حرفه ای، مبنی بر نیاز کارگاه به ارتقای شرایط بهداشت حرفه ای، صورت گرفته باشد. در این حالت، طبق تبصره 2 ماده 105 قانون کار، «کارفرما مکلف است در ایامی که به علت فوق، کار تعطیل می شود مزد کارگران کارگاه را بپردازد.» بدیهی است که با این شرایط، سابقه کار و درنهایت، بیمه کارگر نیز دچار وقفه نخواهد شد. به همین دلیل، تعطیلی کارگاه در دوره مورد ادعای فرد متقاضی یا عدم اظهار نظر کارفرما درباره سوابق کارگر، مانع از رسیدگی به درخواست بیمه شده، در شعب سازمان تأمین اجتماعی نیست.

ارسال نظر

انتخاب مکان برای جستجوی دقیق تر