راهنمای خرید پژو 206 دست دوم

راهنمای خرید پژو 206 دست دوم

با نزدیک شدن به پایان سال و تعطیلات نوروزی، بازار خرید و فروش خودرو خصوصاً خودروهای دست دوم برای سفرهای نوروزی گرم تر می شود. در این میان پژو 206 می تواند یکی از گزینه های خرید باشد. خودروی خوش فرم و پراقبالی که هنوز بعد از حدود 16 سال عرضه، جذابیت های خاص خودش را کماکان برای خانواده های ایرانی حفظ کرده است. با این حال از آنجا که خرید هر خودروی دست دوم، هزینه ها و ریسک های خاص خودش را دارد، امروز نگاهی به انواع و مهمترین نکاتی که باید در خرید 206 دست دوم به آن توجه کرد، خواهیم داشت.

تیپ شناسی 206

پژو 206 را بدون تردید یکی از موفق ترین خودروهای بازار ایران تاکنون باید دانست. خودرویی با شتاب قابل قبول و خوش فرم که در انواع (تیپ)های مختلف روانه بازار شد. نوع معمولی آن که هاچ بک بود مورد توجه جوان ترها قرار گرفت و نوع صندوقدار آن نیز توجه آنهایی را جلب کرد که دنبال یک خودروی خانوادگی بودند.

با این حال هم اکنون، عمده 206هایی که به بازار عرضه می شود، هاچ بک های تیپ 2 و 5، یا اس دی های V8 است اما دانستن نکات راهنمایی درباره تمایز انواع تیپ ها با یکدیگر برای خرید یک 206 دست دوم، مفید و شاید ضروری باشد. در این قسمت، نگاهی به انواع مدل های هاچ بک در تیپ های یک تا 6 خواهیم داشت.

  • تیپ یک: این نوع 206، قدیمی ترین مدل عرضه شده به بازار است و تولید اوّلین سری های آن به سال 80 بر می گردد. فرمان دوشاخه، ساعت دیجیتال روی داشبورد و سیستم صوتی نوار کاست از مشخصه های آن است. موتور این خودرو نیز TU3 با حجم 1/4 لیتری با قدرت 75 اسب بخار است.
  • تیپ دو: 206 تیپ 2 درواقع ارتقایافته تیپ یک است. از نظر تجهیزات، خیلی شبیه تیپ 3 است با این تفاوت که آینه های جانبی و شیشه بالابر عقب آن برقی نیست اما از لحاظ موتور، این خودرو مشابه تیپ یک است. این نوع 206 تا سال 90، بدون ترمز ABS به بازار عرضه شد. این خودرو تا همان سال 90 پرفروش ترین محصول 206 بود که بعد از آن، جای خود را به تیپ 5 داد.
  • تیپ سه: تیپ 3 از نظر تجهیزات تقریباً مشابه تیپ 5 و از نظر موتور مشابه تیپ یک و 2 است. این خودرو در زمان خودش یکی از آپشنال ترین خودروهای بازار بود. سیستم تهویه هوای مطبوع، آینه های گرمکن دار برقی، دو کیسه هوا، ترمز ABS، سیستم صوتی کلاریون … ازجمله این امکانات بودند.
  • تیپ چهار: تیپ 4، خودرویی بود که اوّلین بار موتور TU5 روی آن نصب شد که قدرت 110 اسب بخاری و ویژگی های ارتقایافته تری داشت. دیگر ویژگی عمده آن نیز گیربکس اتوماتیک آن به نام AL4 بود که با گیربکس طیف زیادی از خودروهای فرانسوی مانند ال 90، 407، C5 و مگان یکی است. تعداد محدودی از تولیدات این نوع 206 نیز ویژه جانبازان و معلولان عرضه شد.
  • تیپ پنج: این نوع 206 به دلیل امکانات و قیمت نسبتاً مناسب اش، یکی از انتخاب های بسیاری از خانوارهای ایرانی بوده و هست. این خودروی پنج سرعته با ترمزهای دیسکی ABS چهار کاناله، شتاب قابل قبول، ارتفاع کمتر سیستم تعلیق و از همه مهمتر موتور TU5 با 110 اسب بخار نیرو هنوز هم در خیابان ها جولان می دهد.
  • تیپ شش: آخرین سری از 206های ایران تیپ 6 است که در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ 5 به تعداد نسبتاً کمی تولید شد و بعد از آن گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک (بدون دسته دنده) داد. تیپ 6 را می توان ترکیبی از دو تیپ 4 و 5 دانست. چراکه موتور 1/6 این خودرو با گیربکس اتوماتیک تیپ 4 و آپشن های تیپ 5 وارد بازار شد.

مظنه بعضی مدل های 206 دست دوم در بازار

هم اینک 206های دست دوم طیف متنوعی از قیمت در بازار دارند. بطوریکه یک 206 تیپ یک نسبتاً قابل قبول را می توان با حداقل قیمت هفت تا هشت میلیون تومان در بازار خرید. در مدل بقیه تیپ ها، می توان 206 تیپ 2 بدون رنگ مدل 85 را در حدود 17 میلیون تومان در بازار پیدا کرد. تیپ های 3 و 5 با سال تولید مشابه نیز قیمتی در حدود 18 و 19 میلیون تومان دارند. اگر هم به دنبال یک 206 اتوماتیک (تیپ 6) هستید، بسته به تمیزی و مرتب بودن خودرو، این خودرو با سال تولید 90 قیمتی در حدود 26 میلیون تومان برای تان آب می خورد.

تیپ شناسی 206 صندوقدار

زمستان سال 84 بود که این نوع 206 در پاسخ به تقاضای خانوارهای ایرانی برای یک سدان با صندوق عقب جادار (325 لیتری)، به بازار آمد. این خودرو نیز بعد از آن مانند 206، در انواع مختلفی V1،… تا V20 به بازار عرضه شد. موتور همه انواع این خودروها غیر از V20 (که TU3 است)، TU5 است. در این قسمت نگاهی به تفاوت انواع 206 صندوقدار خواهیم داشت.

  • V1: این خودرو تا سال 89 تولید شده است که از ویژگی های آن می توان به سیستم تهویه هوای دستی و ترمزهای عقب دیسکی اشاره کرد.
  • V2: در این مدل، آپشن ها مشابه V1 است. با این تفاوت که موتور این خودرو پایه گازسوز است. ترمزهای این نوع 206 صندوقدار نیز تا قبل از سال 90 ABvS نداشت
  • V8، V9 و V10: این سه مدل از نظر آپشن ها فول بوده و همچنین از نظر موتور با 206 تیپ 5 مشترک اند منتها وی 8 از گیربکس دستی و وی 9 از گیربکس اتوماتیک بهره می برد. وی 10 نیز دوگانه سوز است.
  • V20: این خودرو از انواع دیگر صندوقدار از اقبال کمتری در بازار برخوردار بوده است. چراکه موتور 1/4 لیتری، عملکرد را در مقایسه با V1، کاهش داده است.

نگاهی به قیمت 2 مدل 206 صندوقدار

206 صندوقدار نیز مانند 206 معمولی، تنوع قیمتی زیادی در بازار دارد. با این حال و به عنوان نمونه می توان مدل وی 8 را که با استقبال خوبی در بازار مواجه است با مدل 85 از قیمت 18 میلیون تومان به بالا پیدا کرد. اگر هم تصمیم به خرید یک مدل اتوماتیک دارید، به عنوان نمونه، مدل وی 9 (که نمونه اتوماتیک وی 8 است) را نیز می توانید با سه تا چهار میلیون تومان بیشتر نسبت به وی 8، در بازار خودروهای دست دوم پیدا و خریداری کنید.

نکاتی درخصوص هزینه های احتمالی هنگام خرید 206 دست دوم

206 اگرچه ظاهری خوش فرم و شتابی قابل قبول دارد اما همین موارد شاید به نوعی تهدید برای خرید دست دوم این خودرو به حساب آید. چراکه مثلاً برخی اقدام به اضافه کردن آپشن های اضافه یا به شکل نامناسب (همراه با فشار به موتور) از آن استفاده می کنند. مواردی که به طور بالقوه ایراداتی در بخش فنی این خودرو می تواند به همراه داشته باشد. با این تفاسیر، توجه به موارد زیر ضروری است:

  1. به عنوان مهمترین نکته باید گفت با توجه به خصلت جوان پسند بودن 206، این نکته خیلی اهمیت دارد که از کاربری متعارف خودرو و نحوه استفاده صاحب قبلی مطمئن شوید. با این حال، کارشناسان می گویند تا حد امکان از خرید 206های تیونینگ شده و دارای آپشن های نامتعارف خودداری کنید. فنرهای بریده شده، سیستم صوتی نامتعارف که احتمال انطباق نداشتن با سیستم برق 206 را دارند، ازجمله این آپشن ها محسوب می شوند.
  2. بررسی دقیق موتور از نظر ضرب خوردگی: 206 خودرویی است که نسبت به 405، با تغییراتی که در سیستم شاسی و اتاق آن داده شده، ایمنی آن افزایش یافته است. بطوریکه هنگام ضربه نسبتاً شدید از جلو، این ضربه بیشتر منجر به جمع شدن جلوی خودرو می شود، تا این که به اتاق منتقل شود. بنابراین هنگام خرید 206 دست دوم، بررسی دقیق اجزای قسمت جلو و نیز موتور ازجمله دسته موتور، سرشاسی ها و سینی رادیاتور به رغم ظاهر و کاپوت سالم، بیش از پیش ضروری است.
  3. بررسی دقیق موتور از نظر فنی: غیر از چک کردن کارکرد موتور با دیاگ، بازدید درون موتور (بعد از بازکردن در قالپاق آن) نیز ضروری است. در صورتی که متوجه وجود کربن ها و روغن سوخته در موتور شدید، بدانید که موتور خودرویی که می خواهید بخرید، بسیار در معرض خراب شدن یاتاقان قرار دارد. موضوعی که درنهایت می تواند کار را به تعمیر اساسی موتور خودرو بکشاند. هم اکنون تعمیر اساسی یک 206 تیپ 2 بین دو تا 2/5 میلیون تومان و تیپ 5 در حدود سه میلیون تومان هزینه خواهد داشت.
  4. کارکرد موتور خصوصاً در تیپ 2: ایراد شایعی که بین مردم درخصوص 206 مطرح می شود، سوختن واشر سرسیلندر است که خرج نسبتاً زیادی (بسته به پیشروی ایراد آن بین 300 تا 550 هزار تومان) روی دست می گذارد. با این حال، حسن زاده کارشناس ارشد خودرو تأکید دارد که این ایراد عمدتاً مربوط به 206 تیپ 2 است. چراکه در تیپ 5، جنس این قطعه، به نوعی است که دچار خوردگی و ایرادات یادشده نمی شود. بنابراین اگر قصد خرید 206 تیپ 2 را دارید، به این نکته لازم است توجه کنید.
  5. تعویض تسمه تایم: توصیه کلی که درخصوص خرید همه خودروهای دست دوم ناشناس، کارشناسان به آن تأکید می کنند، تعویض بی بروبرگرد تسمه تایم است. تعویض این قطعه (همراه با کیت کامل اورجینال) می تواند بین 200 تا 250 هزار تومان برایتان هزینه در بر داشته باشد.
  6. اطمینان از سلامت گیربکس و صفحه کلاچ هم از نکات مهم خرید هر خودرو ازجمله 206 دست دوم است. در صورتی که با لرزش ابتدای حرکت یا بکسوات در هنگام تعویض دنده مواجه شدید، احتمالاً این موضوع کار را به تعمیرات دیسک و صفحه کلاچ می کشاند که می تواند بین 250 تا 350 هزار تومان برایتان هزینه داشته باشد.
  7. تعویض قطعات بدنه: اگرچه در بازار تأکید بر بی رنگ بودن خودروهای دست دوم می شود اما گاه تعویض یک جزء بدنه ازقبیل در، کاپوت و… می تواند میزان رضایت شما را از سواری گرفتن از خودرو تا حد زیادی افزایش دهد. بنابراین اگر تنها ضعف 206 دست دومی که می خواهید بخرید در خوردگی درها و کاپوت است، می توانید با خرید یک درِ کامل با قیمتی در حدود 250 یا یک کاپوت در حدود 200 هزار تومان آن را مانند روز اوّلش کنید. البته با توجه به تنوع اجناس در بازار، این قیمت می تواند کمتر یا بیشتر هم باشد.
  8. به عنوان آخرین نکته باید به یک باور نسبتاً اشتباه بین مردم اشاره کرد. این نکته منفی درخصوص 206 بیان می شود که این خودرو بعد از 4-5 سال به خرج های غیرمعمول می افتد. در این باره پرس و جوی ما از کارشناسان خبره ایران خودرو و همینطور تعمیرکاران خبره می گوید که هزینه های تعمیر 206 به مراتب از خودروهای مشابه دیگری نظیر ال 90 کمتر است. وی می گوید: طبیعی است که با توجه به عمر معمول 4 تا 5 سال خودروها، هر خودرویی بعد از این مدت، با ایراداتی مواجه شود.

آگهی های مرتبط با این مطلب

206 مدل 82
3

206 مدل 82

قیمت : 35,000,000 تومان
4 روز قبل / تهران ، تهران

بیمه تا مهر ۹۹ تخفیف کامل فنی سالم معاینه تا برج یک ۹۹

فروش بادسنج دیجیتالی تاورکرین و جرثقیل
3

فروش بادسنج دیجیتالی تاورکرین و جرثقیل

قیمت : تماس بگیرید
23 ساعت قبل / تهران

✅ بادسنج دیجیتالی قابل نصب بر روی انواع تاورکرین و جرثقیل مجهز به الارم،قطع کن،رله کنترل و خروجی فرمان ✅ ایسترو ماشین فروشنده بادسنج دیجیتالی […]