لاستیک نو را در محور جلو خودرو ببندیم یا عقب؟

خودرو, راهنما 1396/05/31 1396/05/31


معمولاً هنگام خرید لاستیک، آپاراتی ها پیشنهاد می کنند که لاستیک های نو را در محور جلو خودرو قرار دهیم و لاستیک های مستعمل را در عقب خودرو ببندیم. امّا با کمی جستجو در اینترنت، کلیپ هایی را می بینیم که پیشنهاد می کنند محل بهتر برای قرارگیری لاستیک های نو، محور عقبی خودروست. در این صورت تکلیف چیست؟ کدام محور برای لاستیک های نو مناسب تر است؟

برای پاسخ به این سؤال باید مختصری محورهای خودرو را بررسی نماییم. محور جلو خودرو معمولاً فشار زیادی را تحمل می کند و چون فرمان پذیری خودرو به صورت مستقیم بر این محور اعمال می شود، لذا اهمیت بسیار زیادی در هدایت صحیح اتومبیل دارد. اگر لاستیک جلو خودرو در سرعت هایی مثل 70 یا 80 کیلومتر در ساعت دچار ترکیدگی شود، احتمال واژگونی خودرو به دلیل از دست رفتن فرمان بسیار بالاست! در خصوص محور عقب هم می توان گفت که در حالت عادی فشار کمتری را تحمل می کند و ترکیدگی لاستیک حتی در سرعت های بالای 120 کیلومتر معمولاً خطری را به دنبال ندارد؛ فقط نیاز است که راننده خونسردی و تمرکز خود را حفظ کند و خودرو را با احتیاط کامل به شانه کناری جاده هدایت نماید.

امّا چرا بعضی کارشناسان توصیه می کنند تا لاستیک های نو را در محور عقب ببندیم؟

دلیل این توصیه جلوگیری از سُر خوردن اتومبیل در سر پیچ هاست مخصوصاً زمانی که سطح جاده به دلیل بارش باران یا برف لغزنده شده باشد. در این حالت نیاز است که عقب اتومبیل اصطکاک بیشتری با زمین داشته باشد تا کنترل خودرو از دست راننده خارج نشود.

پس به صورت کلی می توان گفت استفاده از لاستیک نو در محور عقب، سُر خوردن اتومبیل خصوصاً در جاده های لغزنده و سر پیچ ها را کاهش می دهد امّا استفاده از لاستیک نو در محور جلو باعث می شود مقاومت در برابر ترکیدگی لاستیک مخصوصاً در مواجهه با اشیاء، دستندازها و چاله های سطحی افزایش یابد.

چند نکته برای انتخاب محل مناسب لاستیک های نو

  • برای اکثر مناطق ایران با توجه به اینکه ناهمواری های سطحی زیاد است، همچنین بارندگی زیادی وجود ندارد، پیشنهاد می شود لاستیک نو در محور جلو خودرو بسته شود.
  • در شهرهای شمالی کشور که بارندگی زیاد است و سطح جاده ها اکثر مواقع لغزنده هستند، پیشنهاد می شود لاستیک های نو در محور عقبی استفاده شود تا کنترل بهتری روی وسیله نقلیه وجود داشته باشد.
  • اگر لاستیک های نو را در محور عقب استفاده می کنید حتماً بررسی کنید لاستیک های قدیمی تر که در محور جلو خودرو قرار دارند، کاملاً سالم و قابل استفاده باشند! یعنی لاستیک باید دارای تاریخ مصرف باشد، آپارات و یا پله ای نشده باشد و در نهایت از میزان عاج کافی برخوردار باشد. روش تشخیص پله ای شدن لاستیک هم بسیار ساده است: با دست، دو طرف بدنه لاستیک را خوب معاینه کنید تا برآمدگی در آن وجود نداشته باشد.

فراموش نکنیم که استفاده از لاستیک های «پله شده» یا آپاراتی در محور جلو به شدت خطرناک است چراکه احتمال ترکیدگی آنها بسیار بالاتر می رود! پس فقط زمانی مجاز هستیم لاستیک های نو را در محور عقبی خودرو قرار دهیم که لاستیک های محور جلو کاملاً سالم باشند.

ارسال نظر

انتخاب مکان برای جستجوی دقیق تر