پرش به محتوا

شماره تلفن های ضروری و چیزهایی که درباره آنها نمی دانید

شماره تلفن های ضروری و چیزهایی که درباره آنها نمی دانید

با وجود اینکه امروز دیگر بسیاری از نیازهای روزمره با استفاده از فضای مجازی برآورده می شود، اما همچنان تعدادی از شماره های ضروری کارایی خود را حفظ کرده اند و می توانند در موقعیت های گوناگون به کار بیایند. سامانه هایی که کارشناسان آن کار سختی در پیش دارند و علاوه بر لزوم ارائه راهنمایی صحیح به تماس گیرندگان، باید این روحیه را نیز داشته باشند که در مقابل تماس های مزاحم از کوره درنروند. شاید باور آن سخت باشد، اما همین چندی پیش بود که سازمان اورژانس میزان مزاحمت های تلفنی این مرکز را 30 درصد کل تماس ها اعلام کرد. در این گزارش به کاربرد دقیق هرکدام از شماره های ضروری خواهیم پرداخت.

110

این سامانه یکی از پرکاربردترین شماره های ضروری است و تعداد تماس های آن بیش از 10 میلیون در سال تخمین زده می شود.

برای شکایت از انواع مزاحمت، شرارت، سرقت، نزاع های دسته جمعی، تصادف و… می توانید با شماره ضروری پلیس تماس بگیرید و از خدمات آن بهره مند شوید. البته درمواقعی که به دلایلی مانند ترس از حضور سارق و… امکان تماس تلفنی ندارید، می توانید به شماره 110110 پیامک بدهید و درخواست خود را با ذکر جزئیات مانند آدرس به دست پلیس برسانید. شماره 120 هم به پلیس راهنمایی و رانندگی اختصاص دارد و درباره وضعیت راه های کشور، ترافیک و محدویت های تردد پاسخگوست.

123

سامانه اورژانس اجتماعی در موارد متعددی پاسخگوی تماس مردم است. برای مشکلاتی مانند کودک آزاری، همسرآزاری، اقدام به خودکشی، اعتیاد کودکان، زنان در معرض آسیب، دختران فراری از منزل، کودکان بازمانده از تحصیل، بی سرپرست و بدسرپرست می توانید با این سامانه تماس بگیرید.

مهمترین ویژگی اورژانس اجتماعی که متعلق به سازمان بهزیستی است، پیشگیری از وقوع جرم محسوب می شود. یعنی تماس با 123 می تواند مرحله قبل از تماس با 110 تلقی شود و بیشتر موارد با مداخله مشاوران و کارشناسان مجرب حل و فصل می شود. رُندبودن این شماره به خاطرسپاری آن را توسط کودکانی که در معرض آزار قراردارند، ساده تر می کند.

115

اورژانس ایران کمتر از یک ماه پیش 45 ساله شد، سازمانی که به طور تخصصی به درمان های اضطراری در خارج از محیط بیمارستان و در صورت لزوم انتقال بیماران به مراکز درمانی می پردازد.

اورژانس روزانه بیش از 10 هزار تماس را پاسخ می دهد و دغدغه همیشگی شان این است که مردم فقط در صورت نیاز فوری به خدمات پزشکی با این مرکز تماس بگیرند و در سایر موارد به مراکز درمانی مراجعه کنند.

از ویژگی های این سامانه راهنمایی های دقیق کارشناسان به تماس گیرنده است که باعث می شود همراه بیمار بتواند اقدامات اوّلیه را در منزل انجام دهد. همچنین چند سالی است که اورژانس، نیروی موتورسوار هم دارد که با رسیدن سریع به بالین بیمار، می تواند در صورت لزوم درخواست آمبولانس بدهد.

125

اصلی ترین کاربرد تماس با آتش نشانی اعلام حریق است. به یاد داشته باشید به محض مشاهده آتش گرفتگی با این شماره تماس بگیرید و پس از آن در صورت وسیع نبودن آتش، اقدام به خاموش کردن آن با کپسول های دستی کنید. نکته مهم این که در صورت موفق نشدن در این کار، باید محل را سریع ترک کنید.

سازمان آتش نشانی به جز خاموش کردن آتش خدمات دیگری هم ارائه می دهد و در حوادثی مانند سقوط در چاه یا ورود حیوانات وحشی به خانه هم کمک تان می کند، البته فراموش نکنید سوسک، وحشی محسوب نمی شود حتی اگر بالدار باشد. 😆

190

سامانه تلفنی مرکز ملی پاسخگویی وزارت بهداشت با ادغام چند شماره 1490، 1590 و 1690 راه اندازی شده و ادعای مسئولان وزارت بهداشت این است که در کمتر از 72 ساعت به شکایات مردم رسیدگی می کند. دریافت مشاوره درباره کرونا، انتقاد و پیشنهاد از عملکرد اورژانس، طرح شکایت درباره بهداشت محیط و شکایت با موضوع درخواست مبالغ نامتعارف از سوی پزشکان و مراکز درمانی از کاربردهای این سامانه است. اما شاید بتوان گفت پرکاربردترین استفاده 190 در زمانی است که یک دارو را در داروخانه پیدا نمی کنید.

با تماس با این سامانه می توانید نام و شماره تلفن داروخانه هایی را که داروی موردنظرتان در آنها موجود است، دریافت کنید.

امدادخودرو

برای درخواست تعمیرکار سیار خودرو می توانید با توجه به نوع خودرویتان با شماره تلفن 096440 (ایران خودرو) و 096550 (سایپا) تماس بگیرید. البته اگر خودروی شما ساخته خودروساز دیگری باشد هم می توانید از این خدمات استفاده کنید.

برای درخواست تعمیرکار از امدادخودرو باید نشانی دقیق، شماره شاسی و نوع مشکل را به اپراتور سامانه اعلام کنید و معمولاً در زمان کوتاهی تعمیرکار به شما می رسد. اگر هم ترجیح می دهید تعمیر خودرو را به تعمیرکار همیشگی خودتان بسپارید، می توانید صرفاً درخواست یدک کش بدهید تا ماشین را تا تعمیرگاه موردنظرتان بکسل کند.

129

مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه با استفاده از وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده، مشاوره حقوقی ارائه می کند. علاوه بر آن برای محاسبه مهریه، آشنایی با مطالب حقوقی و ارتباط با دفتر ارتباطات این قوه می توانید با این سامانه تماس بگیرید.

شماره 129 برای استان های تهران، البرز، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، سمنان، قم، مازندران، گلستان، هرمزگان و یزد تعیین شده و برای استان های دیگر شماره 02141801 در اختیار مردم است. در سایت moshaver129.eadl.ir هم می توانید اینترنتی مشاوره حقوقی بگیرید.

بقیه شماره ها

علاوه بر موارد یادشده برای اطلاع از ساعت رسمی کشور به صورت دقیق شماره 119، برای دریافت تلفن مراکز مختلف شماره 118، برای آگاهی از وضعیت راه ها شماره 141، برای دریافت کمک از جمعیت هلال احمر شماره 112، برای دریافت اطلاعات هواشناسی شماره 134، برای اعلام خرابی تلفن شماره 20117 و برای گوش دادن به تلاوت قرآن کریم شماره 1440 در اختیار مردم قراردارد. همچنین برخی شماره های ضروری استان تهران عبارتند از: 121 خرابی و قطعی برق، 122 حوادث مربوط به آب، 194 حوادث مربوط با گاز، 137 شهرداری تهران و 192 اوقات شرعی به افق تهران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزایش سریع فروش با های یو پیامک
This is default text for notification bar