پرش به محتوا

9 نکته طلایی در ارائه های جذب سرمایه

9 نکته طلایی در ارائه های جذب سرمایه

در رویدادهای جذب سرمایه مانند استارت آپ ویکندها اغلب زمان بسیار کوتاهی برای ارائه آنچه طی ماه ها یا حتی سال ها تلاش برای شکل گیری استارت آپ تان صرف کرده اید و طرحی که برای کسب و کارتان نوشته اید در اختیارتان قرار می گیرد تا بتوانید سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در کسب و کارتان مجاب کنید. تک تک لحظه های زمان ارائه شما در چنین رویدادهایی می تواند نقش کلیدی در رقم زدن آینده کسب و کارتان ایفا کند؛ بنابراین باید بتوانید در سرراست ترین شکل ممکن، ایده کسب و کار نوپای خود را ارائه دهید. یادتان باشد ارائه کسب و کار در رویدادهای استارت آپی مانند پخش تیزر یک فیلم سینمایی است. قرار نیست در این مدت کوتاه پاسخ تمام پرسش های ممکن را ارائه دهید بلکه باید کاری کنید تا سرمایه گذار علاقمند و جذب کسب و کارتان شود و برای به دست آوردن جزئیات بیشتر قرارهای بعدی را با شما هماهنگ کند.

در ادامه، 9 موضوعی را که همه سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری دوست دارند در مورد کسب و کارتان بدانند و به نوعی باید حتماً در اسلایدهای ارائه خود به آنها بپردازید، مرور می کنیم. بدون شک اگر زمان دارید، امکان ارائه جزئیات بیشتری در اختیارتان هست و می توانید موارد دیگری را نیز اضافه کنید، ولی نباید موردی را از این فهرست 9تایی هنگام ارائه فراموش کنید.

کسب و کارتان در چه موردی است؟

در یک اسلاید از فایل پاورپوینت ارائه، نام کسب و کارتان و یک جمله مختصر و مفید در شرح کسب و کارتان بنویسید. این توضیح باید به قدری شفاف و گویا باشد که افراد حاضر در جلسه حتی اگر بقیه ارائه شما را نیز از دست بدهند، با دیدن همین یک اسلاید متوجه شوند کسب و کار شما قرار است چه کاری انجام دهد. تلاش کنید از اصطلاحات و زبان تخصصی صنعتی در بیان شرح کسب و کارتان استفاده نکنید. این توضیح باید برای همه افراد با هر زمینه تخصصی کامل قابل درک باشد.

ارائه مسأله

در این صفحه از ارائه خود باید در مورد میزان شانس این محصول در بازار صحبت کنید. فرقی نمی کند کسب و کارتان برای اوّلین بار مسأله یا نیازی که تا به حال به آن پاسخ داده نشده را برطرف کرده باشد یا پاسخ جدید و راهکار نوینی را درخصوص مسأله ای که پیش از این نیز به آن پاسخ داده شده، مطرح کرده باشد. نکته کلیدی که در این بخش از ارائه باید به آن بپردازید، این است که مسأله را برای سرمایه گذار احتمالی بشکافید و در بهترین حالت میزان دربرگیری و شدت آن را نیز مطرح کنید.

ارائه اطلاعات مبهم در این مرحله می تواند به ضررتان تمام شود. باید طوری عمل کنید که سرمایه گذار به خوبی خود را جای گروه مخاطبی که برای کسب و کارتان دارید، قراردهد و مشکل را درک کند.

اندازه بازار

استارت آپ ها ماهیت شان رشد سریع است. ذات پرخطر این کسب و کارها موجب می شود تعداد اندکی که موفق می شوند با شیب بسیار تندی رشد کنند. به همین دلیل درمجموع میزان برندگی در سرمایه گذاری به مراتب بیشتر از میزان شکستی است که ممکن است با آن روبرو شوند. بازار کسب و کار شما باید به قدری بزرگ باشد که ظرفیت رشد فراتر از انتظار استارت آپی را داشته باشد. اگر در این مرحله بخواهید با تواضع و فروتنی ظرفیت کسب و کارتان را پایین نشان دهید، مطمئن باشید کسی حاضر به سرمایه گذاری در طرحتان نخواهد بود. سرمایه گذاران حوزه استارت آپ آمده اند با حمایت از شرکت های کوچک پرظرفیت هزینه سوخت موشک رشد ناگهانی شان را فراهم کنند و از این راه پرخطر به سود خوبی برسند.

ارائه راه حل یا محصول

راهکار یا محصولتان را به خلاصه ترین شکل ممکن ارائه دهید. اگر بخواهید درخصوص ویژگی ها و جزئیات محصول در این ارائه صحبت کنید، کاملاً اشتباه است. به جای پرداختن به ویژگی های تخصصی، از مزیت هایی که برای کاربر محصول فراهم کرده اید صحبت کنید. همچنین مدل کسب و کاری که قرار است براساس آن به درآمدزایی و سودآوری برسید را نیز باید مطرح کنید.

اعتبار یا کشش طرح

یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت یک استارت آپ این است که دقیقاً محصول مورد نیاز بازار را به گونه ای که دیگران نتوانسته اند ارائه کنید. به عبارت دیگر باید بگویید آیا محصول شما بهترین پاسخ به مسأله ای هست که مطرح کرده اید؟

سرمایه گذاران کاری به ادعای شما ندارند. باید بتوانید برای ادعایی که دارید شواهدی ارائه کنید. اگر کسب و کارتان در مراحل اوّلیه است هنوز ایده تان نوپاست و باید بتوانید از روش های اعتبارسنجی ایده نشان دهید که ایده معتبر و قابل تجاری سازی دارید. اگر هم کسب و کارتان در مراحل پیشرفته تر است باید با ارائه مدارک واقعی از میزان استفاده و سودآوری نشان دهید محصول شما متناسب ترین محصول برای پاسخ به مسأله  است.

چالش رقابت

گاهی داشتن رقیب برای کسب و کارهایی که در مراحل ابتدایی قرار دارند، می تواند از نشانه های اهمیت مسأله باشد. در این بخش از ارائه خود باید بتوانید سرمایه گذاران را قانع کنید که راه حل شما به شکل متفاوت و کاراتری نسبت به سایر راه حل های موجود در بازار به مسأله پاسخ می دهد. یادتان باشد، رقبا الزاماً نباید شرکت های بزرگ باشند. همین که بتوانید نشان دهید مسأله آنقدر مهم است که از زوایای مختلفی به آن پاسخ داده شده و پاسخ شما از همه کارآمدتر خواهد بود، کار خود را کرده اید.

سازوکار

یکی از نکاتی که سرمایه گذاران به آن توجه دارند، سازوکار بازاریابی است که می خواهید از آن استفاده کنید. منظور از سازوکار بازاریابی در صورتی که استارت آپ نوپایی داشته باشید، سازوکاری است که برای ورود به بازار در نظر گرفته اید و اگر کسب و کارتان جاافتاده تر است، سازوکاری را که برای رشد کسب و کارتان در نظر گرفته اید باید در این قسمت مطرح کنید.

هرچه کسب و کارتان کوچک تر باشد، اهمیت تمرکز بر سازوکارها و گام هایی که در چند مسیر مؤثر برای بازاریابی بر می دارید برای سرمایه گذار بیشتر خواهد بود.

تخصص اعضای تیم

آیا افرادی که در کسب و کار شما مشغول فعالیت هستند دانش، تخصص و مهارت کافی برای پرتاب استارت آپ به سوی قله های موفقیت را دارند؟

براساس نوع استارت آپی که اداره می کنید، باید در تیم کاری خود از تخصص های ویژه مرتبط با کسب و کارتان در کنار افراد ماهر در زمینه بازاریابی و فروش استفاده کنید تا کسب و کارتان بتواند از جنبه های مختلف در تعادل موردنیاز برای رشد قرار بگیرد.

درخواست سرمایه

درنهایت باید مشخص کنید به چه میزان سرمایه و برای چه فعالیت هایی در کسب و کارتان نیاز دارید. سعی کنید تا جای ممکن دقیق و روشن میزان سرمایه، کارکرد سرمایه و مدت بازگشت آن را در کسب و کارتان مشخص کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزایش سریع فروش با های یو پیامک
This is default text for notification bar